Veegmachine- en zoutstrooierbouwer Aebi Schmidt spreekt op Big Data congres

Home »  Big Data Congres »  Veegmachine- en zoutstrooierbouwer Aebi Schmidt spreekt op Big Data congres

On oktober 23, 2019, Posted by , In Big Data Congres,Cases,Maakindustrie, With Reacties uitgeschakeld voor Veegmachine- en zoutstrooierbouwer Aebi Schmidt spreekt op Big Data congres

CASE: Big Data inzetten voor een B2B bedrijf uit de maakindustrie

Gerben Blom, Aebi Schmidt - spreker op Big Data Congres Maakindustrie

Gerben Blom, Manager Software Development bij Aebi Schmidt spreekt op Big Data Congres Maakindustrie

Industriële bedrijven beginnen voorzichtig met Big Data. Ze beseffen dat ze er waarde voor hun klanten uit kunnen halen. Vaak weten ze niet goed hoe ze dat praktisch moeten aanpakken. Reden voor The House of Technology om in december een praktijkgericht en interactief congres te organiseren over de concrete mogelijkheden van Big Data.

Spreker Geben Blom van Aebi Schmidt SPREEKT OP BIG DATA CONGRES

Een van de sprekers is Gerben Blom, manager Software Development bij Aebi Schmidt Nederland, fabrikant van zoutstrooiers, veegmachines en werktuigdragers. Aebi Schmidt haalt al veel data uit zijn machines. Maar, zo zeggen zij zelf; “dat heeft alleen zin als je ook je businessmodel innoveert de primaire focus op verkoop van producten opschuift naar het denken in services.”

Data uit machines halen wordt steeds eenvoudiger

Door voortschrijdende informatie- en communicatietechnologie wordt het steeds gemakkelijker en goedkoper om heel veel data van machines en andere producten te verzamelen en verwerken. Maar wat doe je vervolgens met de informatie die je daaruit destilleert? Hoe geef je daar waarde aan, voor je eigen bedrijf, maar vooral ook voor je klanten? Die vragen staan in december centraal op het Big Data congres. Spreker Gerben Blom geeft uit eigen praktijkervaring alvast een voorproefje.

Aebi Schmidt spreekt op Big Data Congres 2019Foto via Aebi Schmidt

AL IN DE JAREN NEGENTIG BEGONNEN MET VERZAMELEN VAN DATA

Gerben is als manager Software Development verantwoordelijk voor de besturingen van de diverse zoutstrooiers, veegmachines en werktuigdragers. De machines worden door Aebi Schmidt geproduceerd in Nederland, Duitsland en Zwitserland. Wat betreft Big Data gaat het dan onder meer om de acquisitie van technische en operationele data en een cloud-omgeving voor data-analyse en rapportage aan de klant. Aebi Schmidt nam daarvoor eind 2014 DMI (Data Mining Innovators) over. “Wij zijn in de negentiger jaren al met het verzamelen van data begonnen. Dat waren toen alleen teller-data: hoeveel meter is er gestrooid of geveegd, wat is het materiaalverbruik? Later kwam daar gps bij, voor het registreren van het afgelegde traject. In het begin werkten we met memory cards, begin deze eeuw kwam daar een modem bij, wat eerst nog vrij onbetrouwbaar was.”

Een hele rits ‘big’ data

Nu verzamelt Aebi Schmidt een hele rits data, zoals tellerstanden, foutmeldingen van de machines en technische gegevens zoals aantal draaiuren en olietemperatuur van de motor. “Ook data voor de klant: met welke dosering en breedte we strooien, wat het verbruik is en of er überhaupt zout van de strooiplaat komt; daar zit een sensor bij. Die data zijn tegenwoordig belangrijk, bijvoorbeeld omdat klanten hun aannemers betalen over wat en hoe ze gestrooid hebben. Daar kunnen boetes aan verbonden zijn voor te hard rijden, want dat geeft een slechter strooipatroon, of voor te laat beginnen met strooien of te laat klaar zijn.”

Schmidt eSwingo200plus, Abie Schmidt spreekt op Big Data Congres Eindhoven

Aebi Schmidt eSwing o200plus

Van techniek naar klant

Aebi Schmidt heeft geworsteld met de hoeveelheid data die het kan verzamelen. “We hebben het eerst vanuit de techniek benaderd en bakken met data op hoge snelheid door een modem gestuurd. Maar het was veel te veel om gericht mee aan de gang te gaan. Sommige foutcondities komen bijvoorbeeld heel weinig voor, dus dat maakt het lastig te testen. Bovendien gaat het veel geld kosten als je die data allemaal live gaat overzenden. Dus kijken we nu welke data echt interessant en relevant zijn. Daar betrekken we de klanten bij. Want het zijn hun doelstellingen, voor machinebeschikbaarheid of performance level, die gehaald moeten worden. Bijvoorbeeld via een service-engineer van Aebi Schmidt of iemand anders die de data moet interpreteren.”

Van bereik naar privacy

Elke machine van Aebi Schmidt kan tegenwoordig met een modem worden uitgerust. Zo kan dat Big Data desgewenst real-time kunnen worden verzameld. In de praktijk zitten daar enkele haken en ogen aan. De eerste is praktisch van aard en dat betreft het bereik. “Betrouwbare live datacommunicatie is altijd een technische uitdaging, vooral buiten de stad. Bij zoutstrooien bijvoorbeeld willen opdrachtgevers real-time kunnen controleren of er volgens het strooiplan wordt gestrooid.” 

SLECHT MOBIEL BEREIK = MOEILIJK DATA VERZAMELEN

In Nederland zijn we over het algemeen verwend met een goed mobiel bereik. Andere landen – Engeland en vooral Duitsland zijn ‘berucht’ – daar is het vaak slechter mee gesteld. Elk modem van Aebi Schmidt is daarom voorzien van een intern geheugen. Daarmee kan de verzamelde data over meer dan een jaar in worden opgeslagen en er met een usb-stick kunnen worden uitgehaald. Dat is voor real-time toepassingen echter geen oplossing. Omdat het bereik vooral slecht kan zijn met een antenne die samen met het modem in de bedieningskast van de machine is ingebouwd. Daarom biedt Aebi Schmidt nu de optie van een grote externe antenne die bovenop de cabine kan worden geplaatst.

Privacy regels en data

Het tweede ‘haakje’ is meer principieel en dat betreft de privacy. “Delen van data doen we niet, we hebben de data alleen voor onszelf beschikbaar om de klant te verzorgen met rapportages of fouten in machines op te sporen. Nee, het gaat om de privacy van de chauffeur op de machine. Vooral in Duitsland zijn ze daar erg voorzichtig mee. Daar wil bijvoorbeeld de Personalrat vaak niet dat de chauffeur kan worden gevolgd. Dus beslist altijd de klant of hij een modem in zijn machine wil en, zo ja, of die wel of niet wordt ingeschakeld. In Nederland is het gros van de machines voorzien van een modem en dat geldt ook voor een steeds groter aandeel in het buitenland.”

Aebi Schmidt Straat Veger - Aebi Schmidt spreekt op Big Data Congres Eindhoven

Van machine- naar serviceverkoper

Een obstakel op weg naar Big Data is ook bij Aebi Schmidt de eigen organisatiecultuur. “Wij zijn van huis uit een machineverkoper. Met big data gaan wij feitelijk extra services aanbieden, bijvoorbeeld in abonnementsvorm. Denk aan een automatisch routenavigatiesysteem of een service voor het optimaliseren van het areaal. Zodat de klant bijvoorbeeld met tien in plaats van twaalf strooiers toe kan. Of een ‘u vraagt, wij strooien’ dienst, waarbij wij alles regelen en de klant geen strooiers meer koopt maar een vast bedrag betaalt. Aan het verkopen van dat soort diensten moet onze organisatie nog erg wennen. In Nederland is dit al gemeengoed, maar in het buitenland zijn de overheidsinstanties vaak nog niet zover.

PREDICTIVE MAINTENANCE DOOR DATA

Bij die ‘u vraagt, wij strooien’ dienst is predictive maintenance erg belangrijk; door op tijd onderhoud te plegen kunnen we onze eigen kosten omlaag brengen. Als bijvoorbeeld de olietemperatuur oploopt, kan dat een indicatie zijn dat er iets kapotgaat. Maar wij doen ook veel onderhoud aan machines van klanten, daar hebben we ook verschillende diensten voor. Bij zoutstrooiers, die alleen tussen 1 oktober en 1 april paraat staan, is dat eenvoudig in de zomer te organiseren. Maar veegmachines worden intensief gebruikt, soms wel in twee shifts per dag, dus die vertonen veel meer slijtage. Daar kunnen wij met big data goed naar kijken.”

Waarde uit informatie

Zo is uit big data informatie te destilleren die waarde heeft voor Aebi Schmidt en voor de klant. “We zijn nu druk bezig om daar nieuwe businessmodellen voor te ontwikkelen. Waar heeft de klant behoefte aan en hoe past dat bij wat wij kunnen bieden. Bij zoutstrooien gaat het bijvoorbeeld over de aansprakelijkheid als iemand door de gladheid onderuit is gegaan. Een gemeente wil dan kunnen aantonen dat er volgens het strooiplan is gestrooid.

BIG DATA HELPT BIJ NIEUWE BETAALMODELLEN

Ook verwachten we veel van nieuwe betaalmodellen, zoals het betalen voor gebruik in plaats van bezit van een machine, bijvoorbeeld per geveegde of gestrooide kilometer. Daarvoor zijn de data natuurlijk essentieel. Verder kunnen we met meer technische data bijvoorbeeld het motoronderhoud beter plannen. Dat is stap één in de circulaire economie die nu in opkomst is: door goed onderhoud gaat een machine langer mee. Die data kun je ook weer gebruiken voor smart manufacturing. Daarmee kun je een machine efficiënter en volgens een slimmer ontwerp bouwen voor betere prestaties.”

Businessmodel innoveren

De volgende concrete stap die Aebi Schmidt nu wil zetten, is de Big Data die het voor z’n veegmachines verzamelt daadwerkelijk te gaan gebruiken voor predictive maintenance. “Dat is nog een aardige uitdaging. Onze businessmodellen moeten dat ondersteunen en het moet passen bij wat de klanten zoeken. Sommige willen alleen een machine kopen, dan schiet je niets op met je nieuwe services. Maar voor klanten die meer willen, moeten we meer dan alleen de techniek innoveren.” Die boodschap wil Gerben Blom meegeven aan de bezoekers van het Big Data congres in december. “Het heeft geen zin in je organisatie veel data te verzamelen als je er vervolgens in de business niets mee doet. Dus moet je gelijk op ook je businessmodel innoveren en in de verkoop opschuiven van producten naar services.” 

Praktijkgericht congres over big data

Het congres ‘Toepassingen van Big Data 2019’ vindt plaats op donderdagmiddag 12 december 2019 op de High Tech Campus Eindhoven. Organisator is The House of Technology, technologiepartner voor de industrie die technische experts koppelt aan bedrijven en kennisuitwisseling organiseert voor technische managers en productmanagers. Je kunt je HIER inschrijven.

De doelgroep van het praktijkgerichte congres omvat directeuren en technisch managers van kleine en middelgrote machine- en apparatenbouwers en andere industriële bedrijven. Ze krijgen er een overzicht van de toepassingsmogelijkheden van big data in de industrie en inzicht in wat big data voor hun bedrijf zou kunnen opleveren.

Congres Big Data: 10 presentaties!

Het programma vermeldt tien presentaties, die in parallelsessies meerdere keren worden gegeven aan kleine groepen voor maximale interactie tussen spreker en deelnemers. Centraal staat telkens de motivatie om een project rond big data te starten en de strategie die daarbij is gevolgd. Sprekers zullen openhartig vertellen over de impact van zo’n project op hun organisatie en de obstakels die ze tegenkwamen. Natuurlijk delen ze ook hun successen: de hogere toegevoegde waarde die ze voor klanten hebben weten te realiseren en de opbrengsten voor het eigen bedrijf, zoals hogere omzet, lagere kosten en concurrentievoordeel. 

NOG VEEL MEER INTERESSANTE SPREKERS OP HET BIG DATA CONGRES

Naast Aebi Schmidt, waarvoor Gerben Blom een presentatie zal verzorgen, hebben al diverse andere bedrijven een bijdrage toegezegd. Onder hen Tennant (veegmachines), Kaak (broodbaksystemen), Philips Healthcare (medische apparatuur), Vencomatic (pluimveehouderijsystemen) en Lely (melkveehouderijsystemen).